2009/05/24 Aardige stadswachters verkeerd geïnformeerd?

Op deze prachtige meimorgen werd de redactie verrast door twee stadstoezichters die hun ronde begonnen in het Rozenburgpark. Even veroorzaakte hun plotselinge aanwezigheid onrust onder de diverse hondenuitlaters die snel hun viervoeters aan de lijn deden. Rustig wandelden de toezichters rond en maakten dan hier, dan weer daar aantekeningen in hun boekjes. Wat was hier aan de hand?
De redactie wilde hier het fijne van weten en sprak beide heren aan. Ze maakten aantekeningen, betekende dat ook dat ze de toestand van het Rozenburgpark in hun rapportage zouden verwerken?
Ja, sprak een van hen, dat was inderdaad het geval. Er waren klachten binnengekomen over loslopende honden die niet van de daartoe bestemde hondenuitlaatplaats gebruik maakten en dat was een belangrijk aandachtspunt van de deelgemeente. Deze mededeling was voor de redactie een verrassing. Veel klachten over honden?
Wanneer je door het park loopt, en dat doet de redactie heel vaak, zie je vredige burgers met honden, die soms loslopen, soms zijn aangelijnd, soms heel klein, soms groot zijn met baasjes of bazinnetjes die, soms alleen zijn, soms al keuvelend in een groepje wandelen. Je kunt je vrijwel geen vrediger tafereel voortstellen. Klachten over honden?
De redactie komt diverse keren per dag in het park en spreekt veel bezoekers en omwonenden. Zijn de klachten over de honden het gesprek van de dag, over hondenuitplaatsen misschien of over al dan niet aangelijnd zijn? Nee, hierover hoor je vrijwel geen klachten.
Wat zijn dan wel hun klachten, want klachten hebben de bezoekers van het Rozenburgpark volop. Dat weten de medewerkers van het nummer 0800-1545 misschien niet, maar dat komt omdat de klagers wel een keurige brief krijgen met een nummer en de mededeling dat hun klacht binnenkort in behandeling wordt genomen, maar zelden ervaren dat met hun klachten daadwerkelijk iets is gedaan. En als je zo vaak hebt geklaagd zonder tastbaar resultaat, dan klaag je uiteindelijk niet meer en dan weet de deelgemeente het niet en, tja zo gaan die dingen.
Dus waar gaan die klachten van deze burgers dan wel over?

  • over de rommel in de (verre) omtrek van de bankjes, rommel die omwonenden vaak vele keren per dag vrijwillig opruimen;
  • over het glas van kapot gegooide bierflesjes dat maar op de paden blijft liggen en waaraan kinderen, maar ook keurig aangelijnde honden zich kunnen bezeren;
  • over de schooljeugd die de bankjes overdag onveilig maakt, er grafitti op kliedert en flesjes en verpakkingsmateriaal zo hup in het gras of op het pad gooit;
  • over de afvalbakken die vaak dagen ongeleegd blijven en tot het maken van troep uitnodigen;
  • over heen en weer scheurende scooters die’s avonds het park onveilig maken (‘Ja meneer, dan hebben we geen dienst’, antwoordde een van de toezichthouders vriendelijk);
  • over de vieze vijver die pas van een boel wier is bevrijd, maar in wezen even vies is gebleven als daarvoor;
  • over de vrachtwagens van Van ‘t Hart die op de Kralingse Plaslaan royaal op de stoep staan geparkeerd, het uitzicht op de Kralingse Plas ontnemen en de omgeving ontsieren (ze hebben inmiddels gezelschap gekregen van een gigantisch, met grafitti volgespoten boedelbak van rijschool Cum Laude).

Dat zijn de klachten! ‘Dat moet u dan wel even melden bij 0800-1545’, suggereerden de toezichthouders, opnieuw zeer vriendelijk, ‘anders weten we het niet.’
De redactie heeft beide toezichters uitgenodigd een kop koffie te komen drinken wanneer aan deze klachten wat wordt gedaan. Lachend vervolgden ze hun weg.

Commentaar januari 2015. Er wordt nog steeds bekeurd voor loslopende honden, maar de prioriteit lijkt minder te zijn geworden. Het schoonmaken lijkt iets te zijn verbeterd. Helaas, wanneer men wat beter kijkt is het tussen de ondoordringbare struiken een troep van jewelste. De vrachtwagens van Van ‘t Hart en anderen staan vrijwel nooit meer op de genoemde plaats.